Thursday, December 3, 2015

hello...jakarta!

trip penutup untuk tahun 2015...yuk ke jakarta kita!
misi utama ke jakarta ialah untuk ke taman safari cisarua di daerah bogor, kira-kira 1jam 30minit perjalanan dari central jakarta atau hampir separuh hari jika jalan macet aka sesak sangat....haha gigih tak?yes...untuk pencinta haiwan macam aku, tiada yang mustahil;p

plan bermula lepas tengok siri running man yang buat penggambaran kat taman safari tu...terus teruja nak pergi jugak..bila buka website AA ada pulak tiket promo..return tic aku dapat rm117 je , 19-21 nov 2015 plus rm50/pax untuk jakarta airport tax. trip 3d2n ni just a short escape je bukan trip shopping bagai ye...
buku merah dan duit berjuta...checked!tunggu apa lagi...jom terbang;p

terminal 3..Soekarno Hatta Intl.Airport (SHIA)

flight dari KL-Jakarta mengambil masa lebih kurang 2 jam je..depart dari KL jam 7am..sampai jakarta jam 8am @ 9am waktu malaysia...ketibaan antarabangsa adalah di teminal T3.masa aku sampai ni, T3 tengah dalam proses upgrading nak jadi macam KLIA2 kot....besar semacam je aku tengok...turun flight, akan ada bas jemput untuk ke terminal.

tiket bas Damri Airport- Stasiun Gambir

dari airport, untuk cheapskate tegar macam aku..boleh naik bas je ke pusat bandar.keluar airport, jalan ke kiri, akan nampak tempat menunggu bas.bas pun cantik dan selesa je..macam bas kl sentral-klia/klia2 tu.aku pilih ke stesen gambir, sebelah monas dengan harga idr 40k/pax aka rm13..ikut rate semasa la, aku dapat idr1 juta dengan rm325 masa ni.fuhh...nanges jugak la...masa ke bandung bulan 6 aritu baru rm 280 untuk idr 1juta kot!bertabah je la...

monas...dari stesen gambir

lebih kurang 45min-1 jam, bergantung kepada trafik, sampai lah di stesen gambir. kalau nak ke bandung boleh naik keretapi dari stesen gambir ni lah...harga tiket boleh rujuk web, sebab aku tak naik...yang penting memang murah yang amat la kalau nak banding dengan upah supir...jimat masa jugak..lebih kurang 2 jam dah sampai bandung...

tanpa berlengah lagi, turun je bas, terus menapak ke hotel dengan berpandukan peta yang diberi pihak hotel masa booking aritu...jalan baru 10 minit hujan pulak dah...kalau ikut peta jalan lebih kurang 15-20minit dah boleh sampai hotel..

walaupun ada peta, tapi harus di ingat ye.. memang susah nak jumpa sebab tiada/hampir tiada signboard nama jalan!memandangkan hari pon hujan, aku pon dah hilang arah..keputusannya...aku tahan bajaj aka teksi motor macam tuk-tuk tu jela...kalau tak hujan aku gigihkan berjalan kot...hehe alasan;p

sebelum naik bajaj, kena tanya dan setuju harga dulu, jangan main terjah je, kang tak pasal kena bayar kaw-kaw...aku kena idr 30k aka rm9.80..harga standard naik bajaj memang dari idr 25k-30k...aku dah tanya orang tempatan...memang agak mahal la naik bajaj ni...padahal tak sampai 10 minit pon...tapi jimat masa sebab bajaj boleh cilok mencilok;p

check-in dulu.
idr 333000/pax aka rm 109 termasuk breakfast untuk 3D2N.

gambar luar dan dalam hotel.



ada tv.toilet pon okey...terbaek.recommended.

check-in jam 2 petang...masa aku sampai ni baru jam 11 pagi...bilik belum ready...jadi aku tinggal bag dulu.hotel ni jugak ada free shuttle untuk ke pasar tanah abang...tapi sekali je sehari iaitu jam 10 pagi...tapi sebab aku dah sampai dan bilik pon belum ready, dia offer jugak nak hantar ke pasar..baik kan servis hotel ni;p

oklah to be continued...
.
.
.
till then
xoxo.














4 comments:

  1. Sai!! lama menyepi ke Jakarta plak ye..belum baca full story lagi baru 'parking' dulu nanti datang semula :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jm....huhu tu la bz tak sempat nak mengarang...lama dah tak blogwalking;c
      thnks singgah;p

      Delete
  2. Hari2 datang jenguk...
    Tunggu update cara paling mudah jimat ke taman safari. Nk ke sana next 2 week!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak...haha xsempat update lg..jap nak amik mood;p

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...